Vragen
Lijst van veel gestelde vragen
Vindt u niet meteen het antwoord op uw vraag? Misschien vindt u het hier wel terug. Dit zijn de vragen die de bezoekers van het woonzorgcentrum het meest aan ons stellen. Wij staan u graag met raad en daad bij.
Algemeen
Hoe lang duurt het vooraleer ik opgenomen kan worden?
Wij kunnen pas overgaan tot een nieuwe opname in het woonzorgcentrum of de assistentiewoningen als er een woning vrijkomt. Dit kunnen wij echter niet plannen. Wij kunnen dus nooit exacte wachttijden meedelen.
Voor een opname in kortverblijf moet er vooraf een duidelijke periode geboekt worden. Dit kan voor een periode van max. drie maanden per jaar.
In het dagverzorgingscentrum kunnen we je meestal op korte termijn helpen.
In elk geval proberen we je vraag naar zorg zo goed mogelijk te begrijpen en je op zo kort mogelijke termijn verder te helpen.
Woonzorgcentrum
Wat wordt wel/niet in de dagprijs inbegrepen?
Wat is standaard voorzien in de kameruitrusting?
Is een huisdier toegelaten?
Hoe verloopt het maaltijdgebeuren?
Kan er ook een maaltijd voorzien worden voor familieleden?
Hoe gebeurt de schoonmaak?
Moet ik zelf linnen voorzien?
Het linnen van bed, lakens, kussenslopen en bedsprei wordt standaard ter beschikking gesteld. Bedlinnen worden om de 14 dagen ververst en uiteraard bij vervuiling.
Is er een wasserij verbonden aan het WZC?
Voor je persoonlijke was heb je de keuze: ofwel staat je familie daarvoor in, ofwel doe je beroep op de wasserij die wij u voorstellen. In je badkamer is een linnenmand voorzien waarin je bevuilde kledij mag deponeren tot op het moment waarop ze wordt afgehaald. Wij vragen u in elk geval voldoende kledij te voorzien om een periode van 14 dagen te overbruggen.
Wat doe ik bij defecten aan de kameruitrusting?
Moet ik betalen bij deelname aan activiteiten?
Wanneer is de cafetaria open?
De cafetaria is altijd toegankelijk (drankautomaat) en tussen 14.00u en 16.30u wordt deze open gehouden door vrijwilligers. Consumpties dient men te betalen. Het is echter niet verplicht er iets te nuttigen. Indien je dit wenst, kan je tegen vergoeding een deel van de cafetaria/vergaderzaal reserveren voor een familiebijeenkomst. Hiervoor kan je terecht bij het onthaal.
Is er een kapper/pedicure aan het wzc verbonden?
Kan er kinesitherapie gegeven worden aan bewoners?
Binnen het woonzorgcentrum is het niet toegelaten om beroep te doen op een privé-kinesist. Op elke afdeling is een kinesist tewerkgesteld. De therapie is niet gericht op revalidatie en herstel maar op bewaren van de mobiliteit, pijnbehandeling en preventie van secundaire aandoeningen. De behandeling wordt verstrekt in samenspraak met je huisarts die de behandeling voorschrijft.
Is er mogelijkheid tot logopedie?
Bij slik- of spreekproblemen kan je een beroep doen op een behandeling door een logopedist waar het WZC mee samenwerkt. In dat geval zal de hoofdverpleegkundige daar de nodige afspraken voor maken.
Kan er een dieet worden aangeboden aan bewoners?
Het woonzorgcentrum werkt voor de maaltijden samen met Asster. Zij beschikken over een uitgebreide keuken en verschillende diëtisten. In samenspraak met de keuken en hoteldienst kan er een aangepast menu voorzien worden.
Wat zijn de bezoekuren van het WZC?
WZC Den Akker is een open huis waar bezoekers steeds welkom zijn. Om die reden is de hoofdingang open van 6u30 tot 21u15.
Mag ik roken op de kamer?
Om veiligheidsredenen is het niet toegelaten om te roken op kamer. Indien een bewoner wenst te roken, kan dit in het rooklokaal of op het terras van de cafetaria.
Ik heb een klacht, een suggestie of een compliment, waar kan ik terecht?
Elke bewoner of vertegenwoordiger heeft het recht een klacht, suggestie of een compliment te formuleren. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk, persoonlijk als anoniem. Wij nemen alle klachten, suggesties en/of complimenten ernstig en willen hieraan zo snel mogelijk gevolg geven. Je kan de klacht, suggestie of het compliment melden aan een medewerker of hoofdverpleegkundige. Bij ernstige tekortkomingen kan je ook een afspraak maken bij manager bewonerszorg.
Dagverzorging
Tot welke doelgroep richt een dagcentrum zich?
Kan ik ook alleen ’s nachts komen (nachtverblijf)?
In de rustkamer van het dagverzorgingscentrum kan je na afspraak gedurende een periode ook terecht om te overnachten. Voor concrete informatie neem je contact op met onze opnameverantwoordelijke.
Hoeveel dagen dien ik te komen naar het dagcentrum?
Tijdens een bezoek aan het centrum worden de mogelijkheden besproken. Je bepaalt zelf, in overleg met de verantwoordelijke, hoeveel dagen per week je wenst te komen.
Kan er bezoek langskomen naar het dagcentrum?
Bezoek van familie, vrienden, buren of je vertrouwde huisarts kan altijd. De cafetaria van het WZC is dagelijks geopend en toegankelijk voor zowel bewoners als gebruikers.
Assistentiewoningen
Mag ik mijn woning schilderen of behangen?
Worden er activiteiten georganiseerd voor de bewoners van een assistentiewoning?
Mag ik roken in mijn assistentiewoning?
Zijn huisdieren toegelaten in een assistentiewoning?
Meer info gewenst?
011/69 39 39
Jobs, stageplaatsen en vrijwilligers
Werken bij WZC Den Akker?
In WZC Den Akker streven we dagelijks naar het verlenen van de beste zorgen aan onze zorgbehoevenden. Wij hanteren een aanpak die in eerste instantie menselijk is.
Deel jij onze normen en waarden?
Dan spreken we graag eens met jou over jou mogelijke toekomst in ons gedreven team.
Leven in Den Akker
Bewoners en familieleden aan het woord
” Mijn moeder wou eerst niet naar de dagverzorging. Sinds haar verblijf van drie weken vroeg ze zelf om in het rusthuis opgenomen te worden. De sociale contacten met leeftijdsgenoten en de goede zorgen doen haar helemaal opfleuren…
– Marie Vanwinckelhove, dochter van Josephina –